A négy úszásnem egyike a gyorsúszás. Itt is, mint minden más úszásnál, a levegővétel hangsúlyos szerepet kap a gyorsúszásnál is.

Ez az úszás fajta, mint ahogy neve is mutatja, a leggyorsabbnak nevezhető.

Olvassa el ezt a pár bekezdést, ha szeretne szakértőtől származó segítséget kapni a gyorsúszással kapcsolatban.

gyorsuszaslevegovetel

1, Gyorsúszás levegővétel: a hiba

Kezdő úszók gyakran elrontják a levegővételt úszás közben. A gyorsúszás levegővételnél ott hibáznak, amikor kiemelkednek a vízből és a fejet elfordítva vesznek levegőt.

Nem ez a helyes technika erre. Amikor levegővételhez érünk, fordítsuk el az egész törzsünket. Ebben a helyzetben a fejünk egy vonalban marad a gerinccel, az áll a szegycsonttal.

2, Gyorsúszás levegővétel: a helyes út

A megfelelő mozgás elvégzésekor, a törzscsavarás végén kell az állat jobban elfordítani, hogy megfelelő mennyiségű levegőt szívhassunk be.

A helyes be-, kilégzés kialakítása segíti a karmunka eredményességét.

A kartempó bizonyos fázisai kapcsolódnak a levegővételhez. Amikor az utolsó fázishoz érkezünk, az úszó elkezdi oldalra fordítani a fejét.

A törzsnek a fejjel együtt kell fordulnia. A száj a vízzel egyvonalba kerül, a gyorsúszó kissé elhúzza azt és levegőt vesz.

Ha az úszó nagyobb sebességgel halad, kialakul egy un. hullámvölgy. Ez a gyorsúszót segíti a levegővételben. Ezután a törzs és a fej visszafordításra kerül és rögtön megkezdődik a kilégzés.

A helyes kilégzés a vízbe történik. Ne maradjon a tüdőnkben az elhasznált levegőből, mert az elveszi a helyet az újtól.

3, Gyorsúszás levegővétel: gyakorlatok a könnyebb tanuláshoz

  • Gondoljuk azt, hogy a gerincünk vonalában egy hosszanti tengely van, ami a testünkön is túlnyúlik. Ez a tengely a testünkkel együtt mozog és csak a törzsforgatását engedi, a fej vízből kiemelését nem, levegővétel közben.
  • A törzselforgatását a parton gyakoroljuk. Álljunk egyenesen, jobb kezünket felfelé tartsuk a fülünk mellett kinyújtva. Fordítsuk a törzsünket ebben a helyzetben balra.

Az állnak és a szegycsontnak egy vonalban kell maradnia a mozdulat alatt. Ez után fordítsuk kicsit tovább az állunkat.

  • Levegővétel közben a karunk végig nyújtva legyen magunk előtt. Stabil testhelyzetünket megőrizhetjük a kézfejünk megfelelő pozícióban tartásával.

Mutasson kicsit lefelé, ez segítve a víz alatti kapaszkodás érzését.

A húzó mozdulat csak a fej visszaérkezése után kezdhető el.

  • Ki kell alakítani egy megfelelő ritmust. Ez a ritmikus mozgás a törzsfordításokból és a kartempókból kell álljon.
  • Ne felejtsük el, hogy a jó belégzés függ a kilégzéstől. Ha nem préseljünk ki a tüdőnkből az összes elhasznált levegőt, nem tudunk megfelelő belégzést végezni gyorsúszás közben.

Mint általában, észrevehetjük, hogy az egyik oldalunk „ügyesebb”. Nincs ez máshogyan az úszásnál sem levegővétel tekintetében.

Van, aki csak minden második kartempóra vesz levegőt. Ezzel annyi a baj, hogy aszimmetrikussá válik a gyorsúszás.

Ez az egyoldaliság túlterheli annak az oldalnak a kar- és nyakizomzatát, így féloldalassá válik úszásunk.

Egyszerű megoldás, ha minden harmadik kartempónál hajtunk végre egy belégzést. Ez a nem túl gyors tempóhoz elegendő levegőt biztosít.

Igazán gyors úszásnál egy sűrűbb levegővételre van szükség, akár ugyanazon az oldalon. Itt is lehet alkalmazni a váltott oldali légzés technikáját. Határozzuk meg, hogy mennyi az a távolság ameddig egy oldalon vesszük a levegőt, majd a másikon ugyan addig.

4, Gyorsúszás levegővétel: összegzés

A gyorsúszás levegővétel a legfárasztóbb. Ezzel együtt a gyorsúszásba is odakell tennünk magunkat, ha eredményt akarunk elérni.

Forrás: www.edzesonline.hu , https://regi.tankonyvtar.hu/